A Magyar Barlangi Mentőszolgálat honlapjáról átvett cikk:
A rendkívüli hóhelyzetben is segít a BMSZ
Published Date
Written by Zentay Péter dr.
Az országban a szélsőséges időjárási
helyzet miatt óriási hófúvások alakultak ki számos közútszakaszon,
köztük az autópályák és felsőbbrendű utak több szelvényében. A helyzetet
nehezítette, hogy számos helyen több kilométeres kocsisor alakult ki,
melynek elejét és végét keresztbefordult kamionok és hófúvások zárták
le. Az éjszaka az országban több ezer gépjármű vált továbbhaladásra
képtelenné, valamint több, mint tízezer ember rekedt a hó fogságában
(forrás: katasztrófavédelem).
Dr. Tóth Ferenc dandártábornok, országos
polgári védelmi főfelügyelő elrendelte az FKRMSZ (Fővárosi Központi
Rendeltetésű Mentőszervezet) mozgósítását és ők kérték fel 2013. március
15-én reggel a Magyar Barlangi Mentőszolgálatot, hogy 3 terepjáróval és
6 fővel jelenjen meg a Polgári Védelem (PV) bázisán. A
Az országban a szélsőséges időjárási
helyzet miatt óriási hófúvások alakultak ki számos közútszakaszon,
köztük az autópályák és felsőbbrendű utak több szelvényében. A helyzetet
nehezítette, hogy számos helyen több kilométeres kocsisor alakult ki,
melynek elejét és végét keresztbefordult kamionok és hófúvások zárták
le. Az éjszaka az országban több ezer gépjármű vált továbbhaladásra
képtelenné, valamint több, mint tízezer ember rekedt a hó fogságában
(forrás: katasztrófavédelem).
Dr. Tóth Ferenc dandártábornok, országos
polgári védelmi főfelügyelő elrendelte az FKRMSZ (Fővárosi Központi
Rendeltetésű Mentőszervezet) mozgósítását és ők kérték fel 2013. március
15-én reggel a Magyar Barlangi Mentőszolgálatot, hogy 3 terepjáróval és
6 fővel jelenjen meg a Polgári Védelem (PV) bázisán. A felkérés célja
az M1-es autópályán kialakult helyzet megoldásában való részvétel volt.
Az eligazítás szerint az autópálya 65-99 km-es szakaszán kell
dolgoznunk, ahol a hó miatt elzárt és az autóikban rekedt embereken
kelllet segítenünk, illetve a kialakult helyzet megoldásában,
irányításában részt vennünk.
felkérés célja
az M1-es autópályán kialakult helyzet megoldásában való részvétel volt.
Az eligazítás szerint az autópálya 65-99 km-es szakaszán kell
dolgoznunk, ahol a hó miatt elzárt és az autóikban rekedt embereken
kelllet segítenünk, illetve a kialakult helyzet megoldásában,
irányításában részt vennünk.
Konvojban haladva Tatabányáig az
autópálya menetirány szerinti oldalán közlekedtünk, majd a pálya
szembejövő oldalán haladtunk tovább, mivel a feltorlódott gépjárművek
lehetetlenné tették az északi oldalon a mozgást. A 62-ik kilométertől az
Ausztriába vezető oldalon az összes sávban szinte egymás hátában álltak
a kamionok. A kezdeti részeken a katasztrófavédelem már elkezdte az
utasok elszállítását melegedő helyekre, itt már nem volt sok dolgunk,
ezért a legsúlyosabb, a 90. km utáni szakaszra vonultunk fel. Itt a
helyzet nagyon súlyos volt, mert az autóban rekedt emberek nagy része
már közel egy napja a gépjárművük rabja volt.
Erre a részre még semmilyen szervezet
nem jutott el. A TEK-el (Terror Elhárítási Központ) és a PV-vel
együttműködve kezdtük meg a bajbajutottak segítését. Ennivalót
osztottunk az éhező embereknek, majd később üzemanyagot töltöttünk az
üres tankkal rendelkező gépjárművekbe, hogy fűteni tudjanak az
akadályelhárítás végéig. Minden egyes gépjárműnél érdeklődtünk, hogy
nincs-e szükségük orvosi segítségre. Munkánkat különösen megnehezítette a
nagy hideg és a viharos erősségű szél, valamint a nagy hóakadályok,
melyeken átmászva jutottunk csak el az elzárt járművekhez. Este fél
nyolc körül sikerült a pálya déli oldalán, pont azon a helyen, ahol mi
is tevékenykedtünk, a hómaróknak felszabadítani az autópálya legnagyobb
hóakadályát. Innentől kezdve elindulhatott - igaz, hogy csak lépésben - a
forgalom a Budapest felé vezető oldalon. A másik oldalon még teljes
volt a dugó. Ekkor terepjáróinkkal autókat vontattunk ki a pálya északi
oldaláról az áttört korlátok mentén, a szabad útra, közben lapáttal
szabadítottuk ki felakadt és lefagyott autókat. Jóval este nyolc óra
után a csapatunkat levezényelték a helyszínről, megérkezett a váltásunk.
Elköszöntünk kollégáinktól és viszontagságos úton elindultunk haza.
A pályán egész nap nagy erőkkel
dolgozott mindenki, a rendőrség és a TEK páncélozott szállító
harcjárművekkel és nehéz terepjáró tehergépjárművekkel, a magyar
honvédség tatai harckocsi zászlóalj harckocsikkal és harckocsimentőkkel,
a Katasztrófavédelem melegedőbuszokkal, hókotrókkal és hómarókkal, a
többi szervezet terepjárókkal és főként kézi munkával dolgozott.
Fényképeket Kovács Márton és Zentay Péter készítette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése